בפרשת כי תשא ישנו תיאור של בנית המשכן, ושמירת השבת. מיד אחרי זה ישנו תיאור של אחד הכתמים הגדולים של עם ישראל במשך כל הדורות – חטא העגל. משה רבנו עומד לרדת עם הלוחות מהר סיני, אך לפי החשבון של עם ישראל הוא מאחר. חלק קטן מהעם, לפי החשבון מדובר על כחצי אחוז – מחליטים להחליף את משה רבנו בהנהגה אחרת – בעגל הזהב אותו הם יצרו בעצמם.
בספר הכוזרי דן רבי יהודה הלוי בנושא חטא העגל ונותן לו פרשנות מחודשת – מדובר על החלפת האמצעי ולא המטרה. ברור היה לכולם שעגל מזהב הוא לא זה שהוציא אותנו ממצרים והתגלה בהר סיני אבל הם חשבו שהוא אמצעי להגיע לקשר עם ה'.
לאחר השיא הגדול של קבלת התורה בהר סיני היה עליהם להבין שאין לעשות זאת. גם כמות קטנה של חצי אחוז מהעם – הפכה להיות משמעותית, בפרט לאור השתיקה הרועמת של השאר.
תהליך "הגיור" של עם ישראל לא נחל כשלון חרוץ בעיני בשר ודם. מדובר על מיעוט שולי וקולני. אך בעיני ה' מדובר על נפילה גדולה. הרב יעקב משה חרל"פ זצ"ל ראה בשואה האיומה את סיומו של החשבון הפתוח מחטא העגל.
הקשר בין גיור לפרשתנו
כיצד יראה תהליך הגיור שלכם? האם גם הוא יתנפץ לחופי עגל הזהב ארבעים יום לאחר קבלת התורה בהר סיני – הפרטית שלכם – בבית הדין לגיור?
אנחנו כאן ב"היהדות שלי" נעשה את המאמץ לסייע לכם שלא ליפול שוב באותה הטעות. להתקדם בצורה הדרגתית עם תמיכה קהילתית ולהגיע למקום בטוח – מקום של מחויבות לקיום מצוות ללא התחכמויות.
זהו אחד המסרים החזקים של הפרשה שלנו – באמצעות שמירת השבת, באמצעות המשכן שהיווה תיקון לחטא העגל במידת מה, אנחנו נשים את הקדושה והתקרבות אל ה' כפי איך שהוא הנחה אותנו במרכז חיינו והווייתנו. כך לא ניפול ברשת עגל הזהב.
השנה, כבשנים רבות, נקרא בנוסף לפרשת כי-תשא את פרשת פרה. לפי חלק מהפוסקים מטרת קריאת פרשת פרה היא לזכור את מעשה העגל, שהרי כך נצטוינו "זכור אל תשכח את אשר הקצפת את ה' א-להיך במדבר". (דברים ט, ז). את זכירת מעשה העגל אנו מקיימים באמצעות קריאת פרשת פרה – שלפי המדרש גם היא מכפרת במידת מה על מעשה העגל.
הפרה האדומה היא מצוה ללא טעם שהרי המזה את מי אפר פרה אדומה נטמא אך מי שמזים עליו נטהר. קיום מצוה זו (במהרה בימינו עם חזרת הנבואה והמקדש) מדגישה את גבולות השכל האנושי המשעבד את עצמו לאינסוף הא-להי.
עלינו לקבל את עליונות הציווי הא-להי גם כשאיננו מבינים אותו ולדעת שהדרך היחידה להתקרב אל ה' היא בדרך שהוא התוה לנו – דרך התורה והמצוות.